PORT MORSKI ROWY
Port morski Rowy – port morski nad Morzem Bałtyckim na Wybrzeżu Słowińskim, położony w woj. pomorskim, w powiecie słupskim, w gminie wiejskiej Ustka, w miejscowości Rowy, na rzece Łupawie.
Kutry miejscowych rybaków pływają z sygnaturą ROW na burcie. Według danych z 2004 r. w porcie stacjonuje 8 łodzi rybackich, a także pogłębiarka "Belona", łódka „UM ŁUMS” o długości 3,47 m, łódka "Asia" o długości 4,40 m.
POŁOŻENIE
Port Rowy znajduje się ok. 35 km (19 NM) morzem na zachód od portu Łeba oraz 16 km (8 NM) na północny wschód od portu Ustka. Położony jest się na Wybrzeżu Słowińskim, będącym mezoregionem Pobrzeża Koszalińskiego.
Port rybacki jest usadowiony na ujściowym odcinku rzeki Łupawy, który odchodzi od jeziora Gardno do Morza Bałtyckiego.
Port morski został formalnie ustanowiony wraz z granicami w 1975 roku. Obecne granice portu w Rowach zostały określone w 2004 roku przez Ministra Infrastruktury.
INFRASTRUKTURA
Wejście do portu ma szerokość ok. 12 m, zwężając się do 6–7 m. Po obu brzegach rzeki istnieje nabrzeże o długości 200 m dla cumujących kutrów rybackich. Głębokość wzdłuż nabrzeży rybackich wynosi ok. 2 m.
Wejście do niego uważa się za trudne, ponieważ występują tu liczne spłycenia.
Redę portu stanowi akwen ograniczony linią kołową o promieniu 0,5 NM wyprowadzoną ze środka głowicy wschodniego falochronu.
Ruchem statków kieruje Bosmanat Portu Rowy. Infrastrukturą portową administruje Urząd Morski w Słupsku. Powierzchnia kanału portowego od głowic ostróg wejściowych do mostu południowej granicy portu wynosi 11 640 m², a basen rybacki ma powierzchnię równą 3 280 m². Port posiada slip remontowy o powierzchni 67,2 m² z dwoma ręcznymi windami do jego obsługi. Umocnienie zachodniego brzegu ma długość 279,5 m, a wschodniego 454,0 m.
Link do mapy OpenStreetMap:
http://www.openstreetmap.org/?mlat=54.667222&mlon=17.052778&zoom=11#map=11/54.6672/17.0528
Źródło: wikipedia.pl
PORT MORSKI USTKA
Port morski Ustka – port morski nad Morzem Bałtyckim, w ujściu rzeki Słupi, w mieście Ustka, w woj. pomorskim. Port obsługuje głównie statki rybackie, turystyczne i jednostki sportowe.
DZIAŁALNOŚĆ
W 2006 r. obroty ładunkowe w porcie Ustka wynosiły 7,2 tys. ton, w tym 6,9 tys. ton w obrocie wewnątrzkrajowym, a 0,3 tys. ton w międzynarodowym obrocie morskim. Przeładowano 5,0 tys. ton drobnicy oraz 2,2 tys. ton ropy i przetworów naftowych.
Ruch graniczny w porcie odbywa się poprzez morskie przejście graniczne Ustka.
WARUNKI NAWIGACYJNE
Wielkość statków wchodzących do portu Ustka nie może przekraczać 60 m długości całkowitej, 12,0 m szerokości i 4,0 m zanurzenia dla wody słodkiej. Maksymalne parametry statku dla portu długość całkowita 80 m, szerokość 21,0 m zanurzenie statku przy średnim stanie dla wody słodkiej 4,0 m.
INFRASTRUKTURA
Kanał portowy ma powierzchnię 45 669,13 m² – od główki Ostrogi Helskiej do mostu przy ul. Dworcowej.
Obrotnica statków o średnicy 67 m znajduje się pomiędzy Nabrzeżem Kołobrzeskim a Nabrzeżem Helskim i Łebskim, o powierzchni 3523,87 m².
W 2006 roku całkowita długość nabrzeży w porcie Ustka wynosiła 822 m, z czego 586 m to nabrzeża przeładunkowe.
Baseny portowe mają następujące powierzchnie: Basen Węglowy – 9450 m², Basen Osadowy – 13 240 m², Basen Awanportu – 43 100 m².
HISTORIA PORTU
Historia portu sięga XIV wieku. Pierwsze falochrony zaczęto budować po 1337 roku, po podpisaniu umowy ze Święcami. Początkowo rozładunek i załadunek statków odbywał się w przystani w Słupsku, do której statki przeciągano rzeką Słupią (w tym celu wzdłuż rzeki powstały ścieżki holownicze). Ruch statków do Słupska ustał w XVI wieku, jakkolwiek nie zaprzestano na Słupi spławu, np. drewna. W kolejnych latach port był niszczony przez sztormy, a Słupskowi – jego właścicielowi – brakowało środków na naprawy. W XVIII wieku, na mocy decyzji Fryderyka Wilhelma II, nastąpiła odbudowa portu oraz rozwój przemysłu stoczniowego. Większa rozbudowa portu nastąpiła w latach 1809-1810. Falochron wschodni odbudowano i wydłużono do 53 m; wzmocniono także prawy brzeg Słupi u nasady falochronu. W latach 1818-1820 wydłużono falochron do 76 m.
22 grudnia 1831 port w Ustce przeszedł na własność państwa pruskiego, które przejęło finansowanie prac inwestycyjnych. W latach 1834-1863 pochłonęły one 600 000 marek. Drugi etap rozbudowy nastąpił w latach 1864-1903. W tym czasie port został pogłębiony; nastąpiła również budowa masywnych, odpornych na sztormy falochronów.
Pierwsza latarnia morska w porcie powstała w 1871 roku. Początkowo naftowa, wciągana na maszt przy stacji pilotów, w późniejszym okresie podlegała ciągłym modyfikacjom (np. zastosowano soczewkę Fresnela). Od 1904 latarnia emitowała białe, przerywane światło, którego źródło znajdowało się na wysokości 11,2 m.
W I połowie XX wieku port nie ulegał już zasadniczym przekształceniom, przeprowadzono jedynie drobne prace przy urządzeniach w porcie. Plany rozbudowy portu w Ustce, pomimo podjęcia pewnych robót (budowa mola), zarzucono po włączeniu Gdańska do III Rzeszy w 1939 roku. W 1961 roku Minister Żeglugi formalnie ustanowił port morski w Ustce. W latach 70. XX w. istniały niezrealizowane plany powstania w Ustce dużej stoczni, co wiązało się z koniecznością rozbudowy portu. W latach 80. i 90. XX w. dokonano wzmocnienia falochronów.
W latach 1989–1993 przy porcie funkcjonował wolny obszar celny o powierzchni 8,12 ha.
Link do mapy OpenStreetMap:
http://www.openstreetmap.org/?mlat=54.586111&mlon=16.853056&zoom=11#map=11/54.5861/16.8531
Źródło: wikipedia.pl
PRZYSTAŃ MORSKA JAROSŁAWIEC
Przystań morska w Jarosławcu, przeznaczona dla rybaków, to jedna z atrakcji tej miejscowości. Przystań zaopatrzona jest w dalbę wyciągową, a na przynależącej do niej plaży stoją zazwyczaj malownicze, kolorowe rybackie kutry i łodzie. Na miejscu można zaopatrzyć się w świeżą rybę – w tych rejonach Morza Bałtyckiego występują między innymi dorsze, trocie, leszcze, śledzie, węgorze i belony. W niewielkiej odległości od przystani znajduje się zabytkowa stacja ratownictwa wodnego pochodząca z XIX wieku. Obecnie została ona przerobiona na smażalnię.
Fani wędkowania mogą skorzystać z rejsów wędkarskich organizowanych przez rybaków. Taki rejs to ciekawe i niezapomniane przeżycie dla fanów tego sportu.
Źródło: www.jaroslawiec.com.pl